Silakan Berkunjung

Sederhana, namun diharapkan penuh manfaat dan pelajaran. Itulah salah satu tujuan kami mendirikan Kerajaan Banjar Virtual ini, didasari kekhawatiran akan hilangnya budaya Banjar apabila tidak dipelihara, web ini dipersembahkan sebagai dokumentasi digital bagi karya tulis dan adat hidup sehari-hari urang Banjar. Semoga web ini bisa menjadi salah satu alat pelestarian Budaya Banjar melengkapi cara-cara pelestarian budaya Banjar yang kawan-kawan lain sudah lakukan sebelumnya.
Ditulis Oleh Anak Sultan pada 09.11.10

Bukti Sifat Keras Urang Banjar

Tulisan ini diilhami dari sebuah laporan dari orang-orang VOC yang bertugas di Kerajaan Banjar kepada Residen de Lilc.
Pada masa itu adalah masa pemerintahan Sultan Mohammad Aliuddin Aminullah sekitar tahun 1758 – 1761, meskipun pemerintahannya hanya berlangsung selama 3 tahun tetapi Sultan Aliuddin Aminullah mempunyai sikap politik yang sangat keras kepada VOC, berbagai macam peraturan dagang selalu dibuat sehingga lebih menguntungkan pihak Kerajaan Banjar. Pemimpin-pemimpin VOC yang akan berhubungan dengan Sultan Aliuddin Aminullah harus sangat berhati-hati supaya Sultan tidak tersinggung demi lancarnya arus perdagangan mereka, karena menurut pengakuan mereka Urang Banjar sangat keras wataknya apabila tersinggung.

Hal ini dibuktikan dengan sebuah laporan VOC  kepada Residen de Lilc yang berbunyi :

Residen jangan mengira bahwa di Banjar ini sama halnya dengan di Banten atau Jawa. Orang Banten atau Jawa walaupun dia dipukul kompeni dengan cambuk di kepalanya, sekali-kali tidak berani mengatakan bahwa pukulan itu sakit, tetapi orang Banjar mendengar kata-kata yang keras saja sudah marah dan bila sampai terjadi begitu maka seluruh Banjar akan merupakan buah-buahan yang banyak pada satu tangkai

Rasa cagat bulu awak membaca laporan ini. Hal ini kadang masih terasa di kehidupan Urang Banjar sehari-hari, kita sering baca di koran bagaimana suatu peristiwa pembunuhan di daerah Kalimantan Selatan terjadi hanya karena gara-gara “bacangangan” mata. Orang Banjar yang dipandang matanya merasa tidak terima dan tersinggung.

Itu adalah hal yang negatif, sekarang bagaimana caranya agar kita bisa memanfaatkan sifat keras asli milik Urang Banjar ini menjadi sebuah potensi yang akan mengangkat nama Urang Banjar di mata orang luar. Misalnya Urang Banjar yang saat ini masih banyak menganggur belum ada usaha/kerja, mari kita bangkitkan sifat keras ini menjadi sifat ‘cangkal bausaha’ jangan mau berdiam diri, tapi segera ciptakan kesempatan dan waktu untuk meraih peluang sehingga Urang Banjar yang dahulu ditakuti VOC kembali muncul demi kemajuan banua.

Kada Ulun Biarakan Budaya Banjar Hilang di Dunia

31 comments to Bukti Sifat Keras Urang Banjar

  • amang amat

    “..bila sampai terjadi begitu maka seluruh Banjar akan merupakan buah-buahan yang banyak pada satu tangkai ” Inilah karakter yg menarik dari org banjar yg membuat VOC takut..

  • raja lalakian

    memang benar orang2 banjar itu panas baran dn cepat tersinggung klu d usik. bukti ny andiku pasti marah dan x takut pd sape je klu kluarga andiku di usik. walau seurang aku berani cr orang itu walu jumlah ny lebih dari satu. dn anak2 ku juga mewarisi sifat ini.orang banjar itu pendiam/pemerhati tp jan d sakiti.

  • kaito

    waja sampai kaputing

  • lamun mambaiki salipi di kantung dijurungi
    lamun manjahati saumur janang kaingatan

  • Salam..kada samuan urang banjar tu penyarikan. Ada jua yang penyabar.

  • azmy Belitung

    bujur ja pang ada yg macam penyangitan, tapi kabanyakan buhan banjar gampang bagaul dimasyarakat.

  • amun di rantau..ngalih sikit nyatuakan sibuk haja samuanya, bantupanglah yg dirantau

  • Forum Komunikasi Anak banua

    Cangkal… itu nang wahini ngalih di cari. kabiasaan kuitan mambari’i duit wan anak.. ahirnya anak jadi manja… marantau kada wani… kada masalah wani bakalahinya.. tapi masalah wani atau kadanya batambah pintar… urang Banjar wahini,ngalih mun di lajari pintar…. handak nyamannya haja… sapa’adanya haja…

  • As Salam..

    Ulon gin magun jua ada sifat pamarahan amun disarekki.. sifat nang kainik samulajadi nang wujud dalam diri ulon.. amun sarek panampar nang baulihan.. kada taho dari mana wujud sifat nang kainik.. bila sarek wujud sifat pawanian dalam diri ulon.. asa’an ulon sama haja luko amun bangaran banjar.. wanik wan pamarahan tanto ada amun disarekki.. Wallahuaklam -AP Anak Banjar Sungai Manik Pertubuhan Banjar Malaysia Buhan Bandar Baru Bangi. Barelaan..

  • Abah Assyifa Noor

    Assalamu’alaikum Wr. Wb.
    Dangsanak wan Dingsanak berataan, Aturannya kita bangga wan sifat suku kita urang banjar nang di padahakan dulu Pewanian, bujur ai itu waktu zaman Belanda, Zaman penjajahan, bekelahi sampai matipun dianggap jihad karena kita berataan mati perang melawan urang kafir. tapi wayah ini ? sifat kita nang sebujurnya ” pewanian” tu sudah kada tempatnya lagi dalam pergaulan, apalagi dibawa-bawa dalam gawian. Makanya jangan heran mun suku kita tepinggirkan, banyak bubuhan jawa, sumatera, sulawesi wan suku-suku nang lain tu wayah ni meingkuti gawian nang vital. Pokoknya ngalih tu pang disambat …ulun minta maaf mun bekesah kaini, karena bujur kenyataan, ulun nang jadi buktinya …

  • Irham

    Assalamualaikum wr wb, permisilah ulun umpat manggarunum.
    Dulu tahun enampuluhan, orang-orang Banjar terutama dari Kandangan terkenal sifat pemanasannya, sedikit sedikit lading atau parang nang main. Tetangga ulun urang Kandangan ( uii… maaflah bubuhan Kandangan), anaknya bulik manangis sambil baucap “ulun ditampar sianu”. Si abah langsung mengambil parang sambil baucap “nih parang, lawan, kalu kada wani ikam nang aku timpas”. Dalam hati ulun kakanakan sama kakanakan bekelahi, kenapa kada diberi nasihat aja.
    Ada lagi kawan kaka ulun disekolah. Dalam tas sekolahnya ada pisau belati. Ditakuni gasan apa lading. Jawabnya “untuk bejaga-jaga aja. Kami biasanya membawa lading, kalu kada bawa lading dianggap wani”. Menurut pandangan ulun logikanya terbalik, mestinya yang bawa lading yang pemberani. Ujar julak ulun bahari di Kandangan jangan wani memasang kopiah miring. Kena ada nang managur “wal, bujurkan kopiah, kalu pina sasak kopiah”. ha ha ha, ketawa ulun mandangar kisah julak.
    Budaya “kalu pina sasak kopiah” pinanya wayah ini masih ada. Kawan ulun urang jawa di Kaltim bakesah, kada wani lagi berusaha batubara di Kalsel, kena tipu milyaran rupiah. “Preman semuanya” jar nya. Kalo pian ke Samarinda, ada baliho besar “GASAK LIBAS” Organisasi LSM singkatan Gerakan Suku Asli Kalimantan Lintas Batas. Mun gerakan suku asli, ngarannya gasak libas, ada gambar pengurusnya wan ngaran-ngarannya, kira-kira organisasi ini ulahan urang Banjar. Dalam hati ulun kenapa kada baulah organisasi yang namanya indah dan santun. Mun balum apa apa sudah baucap gasak libas, sama aja wan baucap “kalu pina sasak kopiah”. Wayah ini kada jamannya pakai otot, urang sudah lawas bagawi pakai otak. Maaflah kalu ulun salah kesah.
    Wassalam

  • nah…saudaraku semua. inilah tantangan kita sabarataan. kaya apa mau ubah supaya sipat napsu diri kita menjadi positip. mlai wayahini… kita coba menjadi umat nabi yg penuh sabar. jangan bidaya kolonial yang diajarakan ka anak.cucu. jangan sakahandak kita haja maulah peraturan, agama ditinggal. diatas langit ada langit. ingat kita satu napas sabarataan(udara). kita satu banua.kita satu.buyut. ingati rasa, cubit dahulu diri kita kita, hanyar cubit urang lain. wassalam.

  • amang ulun urang keturunan sultan suryansah…………itu menurut dato ulun tapi ulun masih mencari informasi……..wassalam azhary moslem

  • bubuhan parincahan menyapa dangsanak barataan…
    apa habar wal…

    kandangan cingai,,.. hahahah

  • gasan dingsanak Irham.

    He’eh, dingsanak lah ?
    Tapi, wahini dah jarang urang kaya itu.
    Wahini dah mulai bahaharatan utak.
    Hahaha

  • nanangardiansyah

    aq urang banjar kalua,bujur banar urang banjar penyarikan,aq haja kada kawa melihat urang pina ungah wan pa iya iya nya haja,aq langsung marah pasti urang tuh handak ku datangi….pernah suatu ketika kemanakan ku ditabrak urang,jadi urang yang meantar tuh urang pendatang, langsung handak ku hantam.untung kemanakan ku bepadah”jangan inya cuman nolong……jadi aq disitu banyak belajar…kada semua urang jahat…sekarang aq bisa menerima dan bersikap dewasa…pertahankan budaya banjar ini,ingat pesan kwitan.jagan bacakut bepadaan.jar x….salam dingsanak.sebarataan…..waja sampai kaputing…..

  • syahranie

    Pada dasarnya orang Banjar itu menganut filosofi Lebah, ia akan menyengat apabila tekanan benar2 sudah tidak bisa ditolerir lagi, persoalan ada sebagian dari daerah di Kalsel yang gampang naik darah, bukanlah sifat aslinya tetapi lebih dikarena bentukan dari kondisi sosial pada suatu kurun waktu yang lama.

  • M. Ghazali

    Bulan Januari tahun 1980 ulun mulai bagawi di Sumatera Utara / Medan, suatu hari pas bajalan dijalan Imam Bonjol – di Kisaran – Kab.Asahan takajut mandangar ada urang bapandir bahasa Banjar, lalu kami bapandiran dan sidin padahakan bahwa di Kisaran & sekitarnya / Sumatera Utara ini banyak bubuhan kita Banjar.
    Sifat keras asli milik Urang Banjar nang di perantauan (Su-Mut) menurut panglihatan ulun memang ada, tetapi telah diubah menjadi kerja keras (petani & nelayan), rajin bekerja (dikebun sawit & karet/gatah), menjaga silaturrahmi (aruh gonol di bulan Maulid) dan taat menjalankan perintah agama Islam.
    Kemudian kami baulah wadah ngarannya “Paduan Masyarakat Kulawarga Kalimantan – Sumatera Utara / PMKK-SU” dan rencana pelantikan pengurusnya Insya Allah pada hari Sabtu tanggal 7 Juli 2012 yad di asrama Haji – Medan.

  • Reza

    Kandangan…. mintuhaku urang kandangan, pembawaanx penyabar,bilax urang sarik wan inya,diblsx dgn kata2 yg santun,…cuman jar sidin, asal jgn inya mengatuk awak ku haja, amun kada tekeluar tu pang isi paparutanx…..

  • elsieo bradovich

    The Mall Fisik Belanja Versus Pergi online

    Hal ini menjadi isu yang semakin panas, karena banyak orang lebih dan lebih sering melewatkan kunjungan mingguan ke pusat perbelanjaan, bukannya memilih untuk cara yang nyaman dan cepat hanya browsing melalui koridor mal online.

    Tapi apa yang pro dan kontra?

    Pergi Untuk The Movies

    Tentu ini adalah hal sosial, itu adalah aktivitas yang ingin Anda lakukan bersama-sama dengan sekelompok teman-teman terbaik Anda. Di sisi lain, beberapa film Anda benar-benar ingin melihat sendiri, hanya berpelukan di sofa Anda dan tidak terganggu oleh seseorang batuk atau rental mobil surabaya terus-menerus meletakkan tangannya dalam kantong keripik kentang, membuat Anda kehilangan beberapa informasi penting dalam rumit dialog.

    Jadi ya, sebuah film aksi blockbuster dibintangi Bruce Willis atau Stallone, yang merupakan acara kelompok. Itu adalah murni hiburan dan setelah itu Anda dan teman Anda hanya dapat berjalan-jalan ke sendi hamburger terdekat berbagi beberapa tertawa dan menghidupkan kembali bagian favorit Anda dari film yang baru saja telah melihat.

    Tetapi jika itu adalah sebuah film Perancis, sesuatu yang intelektual di mana mereka semua duduk di sekitar meja makan membahas setiap topik antara langit dan bumi, maka Anda mungkin ingin menikmati bahwa hanya dengan kesepian Anda. Anda ingin menikmati semua detail kecil kecil, terlihat bahwa dua orang interchange mungkin tidak menyenangkan jika Anda keluar dengan semua teman-teman terbaik Anda.

    Makanan

    Well ya, jika Anda ingin makan di luar dan pada harga yang wajar, mal fisik sulit untuk mengalahkan. Dan makan di rumah Anda sendiri tentu saja tidak mungkin, yang paling dekat Anda bisa datang ke sana adalah memesan masuk Tapi, di sisi lain, yang bisa sama santai seperti makan di luar, setidaknya jika Anda makan sesuatu langsung dari kotak dengan sumpit sehingga Anda simpan di atas piring.

    Tapi ada sesuatu yang sulit untuk mengalahkan tentang makan di luar, lingkungan, mempelajari tamu lain mengunjungi pendirian, mendapatkan menunggu di tangan dan kaki. Ketika kerjanya. Jika Anda beruntung, itu bisa menjadi peristiwa stres, di mana restoran sepenuhnya dipesan dan mereka telah kacau reservasi Anda, membuat Anda menunggu waktu yang lama untuk meja Anda dan setelah Anda duduk, layanan ini tidak apa yang bisa dan harus diharapkan.

  • anu

    Dimana2 sm aja, ,,kurang lebih saja sma org yg sdh tertekan psti membela diri,,,jng sok jg jago di kampung sendiri kadak sopan lawan abah ikam,,,

  • anu

    Semua org itu baik pang,,,kadak ada yg sangit,,,

  • zarkasi

    orang banjar wahini behaharatan otak aja sudah, kada usah bahaharatan otot …… kecuali mendesak banar, bematian kulawan

  • Assalamualaikum dangsanak bubuhan banjar..
    Ulun orang asli banjar wahini bediam di sampit, Memang Bujur ujar Datu Ulun bahari bubuhan banjar Wani Hangit melawan penjajah nih.. Sampai wahini menurut ulun sifat urang banjar memang pewanian..apalagi Bubuhan Kandangan ujar datu ulun Wani hangit Wal ae, ulun Merasa bangga jadi Urang banjar sampai wahini ulun pertahankan sifat pewanian ulun, sampai ada pendatang wani menggatik tanah kelahiran bebunuhan gin ku lawan wal ae

  • john mc

    mun kupal kupal dijalan lewat kampung urang nyata ai urang sarik,,,

Leave a Reply

 

 

 

You can use these HTML tags

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>